Sipay Hesap Ekstresi Nasıl Okunur?

Kullanıcıların internet alışverişi sırasında kişisel ve kart bilgilerini paylaştığı işlemlerde olası dolandırıcılıklarla karşılaşma ihtimali yüksektir. Siz de internette kart bilgilerinizi paylaşarak sanal POS ile işlem yapıyorsanız, kredi/banka kartı ekstresini düzenli olarak kontrol etmenizde fayda var. Peki Sipay hesap ekstresi nasıl okunur, nelere dikkat etmek gerekir?
İnternet alışverişleri sırasında ödeme yaptığınız birçok site aslında sanal POS çözümü sunan ödeme sağlayıcı şirketlerle çalışır. Siz ödemeyi sitede yaparken arada her zaman aracılar vardır. Sipay altyapısını kullanan web sitelerinde ödeme yaptığınız zaman firma adı yerine “Sipay” adını görmenizin nedeni budur. Alışveriş yaptığınız sitenin adı yerine farklı bir şirketin adını görmek sizi endişelendirebilir ama bu durum tüm ödeme sağlayıcılarla çalışan e-ticaret sitelerinde aynıdır.
TCMB lisanslı bir elektronik para kuruluşu olan Sipay Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş. kanuni gerekliliklere göre hizmet verir. 6493 Sayılı Kanun kapsamında anlaşması olan bankalar üzerinden farklı şirketlerin ödemelerine aracılık eder. Hesap ekstresi kontrolü yaparken firmanın adı yerine bir numara görmeniz, isim ya da açıklama kısmında “Sipay” adıyla karşılaşmanız bu nedenle doğaldır.
Sipay İşlem Detayları: Ekstrenizdeki Temel Terimler ve Anlamları
Alışverişinizi ekstreniz üzerinden kontrol ederek olası dolandırıcılıkları zarara uğramadan önce fark etmek isteyebilirsiniz. Bu durumda kredi kartı ve banka kartı ile sanal POS üzerinden yaptığınız alışverişlerin detaylarını merak edebilirsiniz. Ekstrenizde karşınıza birçok farklı terim ve karşılığında yazılı bilgi çıkar. Dolandırıcılıkları fark etmek için terimlerin ne olduğuna dair bilgi sahibi olmalısınız. Sipay POS işlemleri yaptığınızda ekstre açıklamalarında karşılaşacağınız bazı terimler şunlardır:
- İşlem Adı: Sipay POS ile yapılan alışveriş ekstrede taksitli ya da nakit “POS satış” olarak görünür.
- İşlem Tarihi ve Saati: Alışverişin gerçekleştiği tarihi gün, ay, yıl olarak ifade eden terimdir. Alışveriş saati, dakikası ve saniyesi bilgi olarak eklenir.
- İşlem Tutarı: Toplam harcama tutarını kullanılan para birimi cinsinden gösteren bilgidir.
- İşlem Adedi: Alışveriş sırasında toplam kaç adet işlem yapıldığını gösterir.
- Dekont No: İşlemin resmi olarak dekontuna verilen numaradır.
- İşlem Kanalı: İşlemin yapıldığı mobil veya internet gibi dijital kanalı tanımlar.
- Kart Tipi: Yurt içi/yurt dışı kredi, banka kartlarından hangisi kullanıldıysa yazılır.
- Komisyon: Satış sırasında üye işyerlerinin aldığı komisyon oranı ve tutarını ifade eder.
- Sipay POS: Sipay Elek. Para ve Ödeme Hiz. A.Ş. ya da Sipay adıyla dijital alışveriş yapıldığını açıklar.
- Alışveriş Yapılan Firma: Sipay altyapısı kullanan ve müşterinin alışveriş yaptığı firmanın adı ya da sadece işyeri numarası olabilir.
Sipay altyapısını kullanan firmalarda sanal POS ile yaptığınız alışverişlerde hesap ekstrenizde genellikle yukarıdaki terimler yer alır. Kullandığınız kartın ait olduğu bankaya ve alışveriş yapılan firmaya göze bazı değişiklikler olabilir. Ekstrede alışveriş yaptığınız firmanın adı yerine sadece “Sipay Elek. Para ve Ödeme Hiz. A.Ş.” adını da görebilirsiniz. POS işlem ekstreleri bazı kurumlarda sadece aracıların adıyla hazırlanabilir. Dijital slip, basılı ekstre ve dijital ekstrelerde alışveriş yapılan firma adının görülme durumu değişkendir. Ekstrede yer alan diğer işlemlerden Sipay işlemlerini ayırt etmek için isim kontrolü yapabilirsiniz.
Sipay Altyapısındaki Gizli Masraflar ve Ücretler Nasıl Tespit Edilir?
Sipay POS sahibi olan işletmeler entegrasyon, aidat, aylık ve yıllık gizli ücretlerle karşılaşmadan farklı bankalardan ödeme alabilir. Tek çekim ve taksitli alışverişte Sipay altyapısını kullanan işletmeler ekstra ücret ödemez. Fakat bankaların kartını kullanan müşterilerin alışverişi sırasında bağımsız olarak ekstra ücret uygulanabilir. Sipay ekstre okuma sırasında gizli ücretler ve ek masraflar ile karşılaşabilirsiniz. Bu masraflar bankanın kendisi için aldığı ücretler, vergi ve fon olabilir.
Online ödeme işlem ekstresi incelerken işlem ücreti ve komisyonlar şu terimlerle görünebilir:
- Taksit: Peşin fiyatına satış ve taksitli satış sırasında vade farkından dolayı ekstra ücret ekstreye eklenebilir. Peşin fiyatına taksitli satış yapılmıyorsa taksit komisyonları bankaya göre değişir.
- Komisyon Tutarı: Bankalar kredi ve banka kartıyla sanal POS üzerinden yapılan alışverişler için satıcı firmalara ve müşterilere komisyon uygulayabilir.
- Mesaj Ücreti Tutarı: Alışveriş sırasında cep telefonuna gelen mesajlar, gönderilen e-postalar için ek ücretler tahsil edilebilir.
- BSMV: Açılımı “BSMV yani Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi” olan bir ücrettir. Bankalar, sigorta şirketleri ve diğer finansal kuruluşlar kredi, banka kartıyla alışveriş sırasında bu ücreti tahsil ederek devlet bütçesine aktarır.
- KKDF: “Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu” olarak açılan terim yurt dışı harcamalarında görülür. Yurt içi ve yurt dışı kaynaklı kredilerden ve kredi kartı kullanımından alınarak Gelir İdaresi Başkanlığı hesabına aktarılır.
Kredi ve banka kartı ekstresinde ekstra masraf ve ücretler, gizli ücretler görüyorsanız detayları öğrenmek için bankanızla iletişime geçebilirsiniz. Yukarıdaki ücretlendirmeler genellikle en yaygın olarak karşılaşılan ek masraflardır. Hatalı kesilen bir ücret olduğunu düşünüyorsanız kartınızın ait olduğu bankanın müşteri hizmetlerini arayabilirsiniz.
Sipay Ekstrelerinizi Doğru Okumanın Püf Noktaları
Sipay POS altyapısı kullanan işletmelerden alışveriş yaptıktan sonra hesap ekstresini doğru okumak için bu ipuçlarını takip edebilirsiniz:
- Kredi/banka kartı ekstreleri, dijital slipler bankalar tarafından farklı tasarımlarla sunulabilir. Bu nedenle hesap ekstresinde liste halinde görünen bilgiler, işleme tıklayınca açılan dekont/slip bilgileri genellikle değişiklik gösterir.
- Alışverişi yaptığınız tarih ve saati ekstrede yer alan bilgilerle karşılaştırabilirsiniz. Tarih ve saat uyuşmazlığı varsa bankayla iletişime geçerek şüpheli işleme dair bilgi vermeniz olası riskleri azaltır.
- Kredi ve banka kartıyla alışveriş yaptığını firmanın adı ekstre detaylarında ve dijital slipte yer almasa bile resmî numarası bulunur. Firma işyeri no üzerinden işyeri adı yazmıyorsa araştırma yaparak işlemin doğruluğu hakkında bilgi alabilirsiniz.
- POS altyapısı ekstre detayları düzenli olarak incelenmelidir. Her internet alışverişi sonrası ve ekstre kesilmeden önce belli aralıklarla kontrol yaparak olası maddi kayıpları engelleyebilirsiniz.
Sipay İşlemlerinde Yanlışlıklar ile Karşılaşırsanız Ne Yapmalısınız?
Ekstredeki Sipay işlem detayları incelemesi sırasında bir sorun fark ederseniz ilk yapmanız gereken bankanızla iletişime geçmektir. Kanuni mevzuata göre Sipay ödeme hizmetlerine aracılık eden bir kurumdur ve bilgi dışı harcamalarla ilgili sorumluluğu bulunmaz. Bu nedenle harcama itirazı yapmak istiyorsanız önce kartın ait olduğu bankayı aramalısınız. 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu 11. maddesi gereğince kredi kartı işlemlerine son ödeme tarihinden itibaren 10 gün içinde itiraz etme hakkınız vardır.
Alışveriş ekstresi incelemesi sırasında fark ettiğiniz şüpheli ya da hatalı işlemleri bankaların “Harcama İtiraz Formu” belgesini doldurarak bildirebilirsiniz. İtirazınız sonucunda haklı bulunursanız işyerinden ücret banka tarafından tahsil edilerek size aktarılır.
Sipay ön ödemeli (prepaid) kart sahibiyseniz şüpheli işlem bildirimlerini 02167062266 numarasından arayarak bildirebilirsiniz. Sipay ön ödemeli kart sahibiyseniz şüpheli işlemler, kayıp-çalıntı, hatalı işlemler için itirazlarınızı harcamaitirazi@sipay.com.tr üzerinden de yapmanız mümkündür. Ayrıca Sipay web sitesinde yer alan harcama itiraz formunu doldurarak yazılı başvuru yapmanız gerekir.
Sipay ön ödemeli kart itirazı yazılı olarak yapıldıktan sonra süreç başlar ve 60-180 gün içerisinde inceleme yapılarak sonuçlanır. Bu süreçte müşteri hizmetleriyle görüşerek ya da Sipay Cüzdan mobil uygulama üzerinden kartınızı kullanıma kapatabilirsiniz.
Sipay İşlemleri Ekstrelerinize Nasıl Yansır?
Sipay ile yapılan işlemlerde hata tespiti yapmak istiyorsanız öncelikle ekstrede nelerle karşılaşabileceğinizi bilmelisiniz. Öncelikle işlemde “Sipay” adının tam ve eksiksiz şekilde geçmesi gerekir. Bazı hesap özeti ve dekontlarda şirketin uzun adı da yer alabilir. Ödeme sağlayıcının adının yanında “.” veya “/” işaretleriyle ayrılmış şekilde alışveriş yaptığınız firmanın adını da görebilirsiniz.
Sipay POS altyapısını kullanan firmalardan alışveriş yapmak için işlem ekstrenizde dikkat etmeniz gerekenler arasında işlem tutarı da yer alır. Sanal POS ödemesi yaptığınız tutarın hesaba yansıma şekline bakmanız gerekir. İşlem tutarı aynen yansıtılmalı, varsa ek ücretler farklı bilgilerle detaylı olarak açıklanmalıdır. Aksi bir durumda POS işlemleri raporlama için web sitesi ve iletişim numarası üzerinden iletişime geçebilirsiniz.
Şimdi Sipay Card müşterisi olun, internet alışverişlerini kendi tanımladığınız limitlerle yaparak olası dolandırıcılık risklerini minimuma indirin.