İş Planı Nasıl Oluşturulur?

İş Planı Nasıl Oluşturulur?

Yeni girişiminiz için güçlü bir temel oluşturmanın ilk adımlarından biri, sağlam bir iş planı oluşturmaktır. Doğru yapıldığında, iş planınız başarıya giden yolunuzu açabilir ve tüm bunlar ortaya çıkabilecek engellerin üstesinden sorunsuz bir şekilde geçmenize yardımcı olur.

Ayrıca, iyi bir iş planı, erken aşamalarınızda ihtiyaç duyabileceğiniz kritik ortaklıkları ve finansmanı güvence altına almanıza yardımcı olabilir.

Bu yazımızda sizlerle iyi bir iş planı oluşturmanıza yardımcı olacak 7 iş planı bölümü paylaşacağız.

 

  1. Yönetici özeti: İşletmenize ve iş planınızın içeriğine hızlı bir genel bakışın olduğu bölümdür.
  2. Şirket tanımı: Şirketiniz, hedefleri, misyonu ve neden bu işe başladığınız hakkında daha fazla bilgi içerir.
  3. Pazar analizi: Rakip olacağınız şirketler hakkında rekabetçi bir analiz de dahil olmak üzere, işletmenizin faaliyet göstereceği pazar ve sektör hakkında araştırma yapılan bölümdür.
  4. Ürünler ve hizmetler: Müşterilerinize ne satacağınızın ayrıntılı bir açıklaması yer alır.
  5. Pazarlama planı: Şirketiniz piyasaya sürülmeden önce, sırasında ve sonrasında işinizi nasıl pazarlamayı ve tanıtmayı planladığınızın stratejik bir taslağıdır.
  6. Lojistik ve operasyon planı: İşinizi arka planda yürütmek için gereken sistemlerin, süreçlerin ve araçların açıklaması bulunur.
  7. Finansal plan: Kısa vadeli (ve hatta uzun vadeli) finansal hedeflerinizin ve işi yürütme maliyetlerinin bir haritası bulunur. Finansman arıyorsanız, talebinizi ve ihtiyaçlarınızı tartışabileceğiniz yer burasıdır.

 

7 İş Planı Bölümü

 

Yönetici Özeti

Yönetici özetiniz, iş planınızın geri kalanına ilişkin üst düzey bir genel bakış sunar. Şirketinizin kısa bir açıklamasını, pazar araştırmasını, rakip analizini ve finansal bilgileri eklemeniz gerekir.

 

Şirket tanımı

Şirket tanımınızı daha derinlemesine açıklayabilir ve aşağıdaki bölümleri ekleyebilirsiniz:

 

  • İşin niteliği: Dahil olduğunuz genel iş kategorisinden bahsedin. Ürünlerinizin üreticisi, toptancısı veya perakendecisi misiniz?
  • Arkaplan bilgisi: Geçmişteki deneyimleriniz ve becerilerinizden ve bunları pazarı doldurmak için nasıl birleştirdiğiniz hakkında konuşun.
  • İşletme yapısı: Bu bölüm, ortaklık, şahıs şirketi veya başka bir işletme türü olarak şirketinizi nasıl kaydettirdiğinizi özetlemektedir.
  • Sektör: Hangi iş sektöründe faaliyet gösteriyorsunuz? Cevap teknoloji, ticaret veya başka bir endüstri olabilir.
  • Ekip: İster işletmenizin tek tam zamanlı çalışanı olun, ister günlük iş akışınızı destekleyecek takım arkadaşlarınız olsun, bu bölüm onları ön plana çıkarma şansınız olabilir.

 

Pazar analizi

Pazar analizi, ürün arz ve talebi, hedef pazarınız, rekabet ortamı ve endüstri trendleri üzerine araştırmaları içerir. Nerede durduğunuzu öğrenmek için bir SWOT analizi yapabilir ve temelinizi oluşturmak için yararlanabileceğiniz pazar boşluklarını belirleyebilirsiniz.

Ayrıca, iş planınız için pazar analizi bileşeninin bir parçası olarak bir rekabet analizi yapmak isteyeceksiniz. Bu size kiminle karşı karşıya olduğunuzu gösterecek ve rekabette nasıl üstünlük kazanacağınız konusunda size fikir verecektir.

 

Ürünler ve hizmetler

İş planınızın bu kısmı, ürün veya hizmetinizi, nasıl fiyatlandırılacağını ve pazardaki benzer tekliflerle rekabet etme yollarını açıklar. Burada çok fazla ayrıntıya girmenize gerek yoktur, ürününüzü tanıtmak için birkaç satır yeterlidir.

 

Pazarlama planı

Potansiyel yatırımcılar, işinizle ilgili haberleri nasıl duyuracağınızı bilmek isteyecektir. Bu nedenle, benimsemeyi planladığınız promosyon ve müşteri edinme stratejilerini vurgulayan bir pazarlama planı oluşturmak çok önemlidir.

Çoğu pazarlama planı 4P’ye odaklanır: ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma. Ancak, farklı pazarlama kanallarına göre ayırdığınızda daha kolay oluşturabilirsiniz. Bloglar, e-posta, sosyal medya ve kulaktan kulağa pazarlamayı kullanarak işletmenizi nasıl tanıtmayı planladığınızdan bahsedebilirsiniz.

 

Lojistik ve operasyon planı

İş planınızın bu bölümü, üretiminiz, tesisleriniz, ekipmanınız, sevkiyatınız ve envanteriniz hakkında bilgi sağlar.

 

Finansal plan

Finansal plan, satışlarınızın, gelirinizin, giderlerinizin, kârınızın ve diğer mali ölçümlerinizin bir dökümünü sunar. Mevcut ve öngörülen mali durumunuzu yansıtmak için tüm sayıları ve somut verileri dahil etmeniz gerekir.