Dijital Bankacılık Pazarı için Kritik Tarih 2026
Pazar araştırma şirketi Global Market Insights tarafından yapılan yakın tarihli bir araştırmaya göre, mevcut piyasa değeri 8 trilyon dolar olan dijital bankacılık pazarı, 2026 itibarıyla 12 trilyon doların üzerine çıkacak. Rapora göre dijital bankacılık pazarının gördüğü ilginin 2020 ile 2026 arasında kayda değer biçimde artması bekleniyor.
Dijital bankacılık pazarı, artan internet kullanım oranı, devletlerin dijitalleşme konusuna yönelik artan atılımları, kesintisiz ödeme seçenekleri ve artan siber güvenliğe yönelik endişeler nedeniyle önümüzdeki yıllarda katlanarak büyümeye tanık olacak gibi görünüyor. Dijital bankacılık online platforma taşınırken, bankalar da daha önce sadece banka şubelerinde müşterilere sunabildikleri geleneksel bankacılık hizmetlerini dijitalleştiriyor.
Bu aktiviteler arasında fatura ödeme, çek hesabı yönetimi, kredi yönetimi, muhasebe hizmetleri, para transferleri, para çekme veya para yatırma gibi servisler yer alıyor. Ayrıca, tüketiciler dijital bankacılık sayesinde yeni finansal ürünler için başvuru süreçlerini bile internet üzerinden gerçekleştirebiliyor.
Dijital bankacılık neden avantajlı?
Dijital bankacılık, geleneksel bankacılığa kıyasla hem müşteriler hem de bankalar için daha elverişli bir yapıya sahip. Bankalar, internet bankacılığı sayesinde büyük miktarda tasarruf ve esneklik kazanıyor. Dijitalleşme, personel giderlerinin yanı sıra genel giderleri de azaltıyor. Kağıt israfını önlemek sadece çevreci bir çözüm değil; bu sayede kayda değer oranda zaman ve para tasarrufu sağlanıyor.
Müşteri tarafına baktığımızda ise dijital bankacılıktaki hızlı artış sayesinde müşterilerin sorularını çözmek için canlı sohbet gibi yeni destek kanallarının devreye girdiğini görüyoruz. Müşteri hizmetlerini önemli ölçüde iyileştiren bu faktörlerin, önümüzdeki yıllarda piyasadaki genel görünüme de önemli bir büyüme getirmesi bekleniyor.
Dijital bankacılık pazarının bugün ayrıldığı kırılımları bankacılık türü, sunulan hizmetler ve genel bölgesel görünüm olarak sıralamak mümkün.
Dijital bankacılık hizmetleri nelerdir?
Hizmet kırılımına baktığımızda ise genel dijital bankacılık pazarı, işlem hizmetleri ve işlem dışı hizmetler olarak ikiye ayrılıyor. İşlem hizmetleri ayrıca krediler, otomatik borç / otomatik kredi hizmetleri, fon transferleri ve nakit para yatırma ve çekme olarak sınıflandırılıyor.
Otomatik ödeme ve otomatik kredi hizmetleri bölümünün, müşterilere sunulan sorunsuz ödeme seçenekleri sayesinde, raporda belirtilen sürenin sonuna gelindiğinde %20’nin üzerinde bir pazar payına sahip olması bekleniyor.
İşlem dışı hizmetler kısmı ayrıca hisse senedi danışmanlığı, finansal planlama, risk yönetimi ve bilgi güvenliği olarak kategorilere bölünüyor. Bunlar arasında bilgi güvenliği bölümünün, dijital bankacılık sistemlerine yönelik artan siber tehditlere yanıt olarak istikrarlı biçimde büyümesi öngörülüyor.
Dünyada dijital bankacılık
Bölgesel bir referans çerçevesinden bakıldığında, Latin Amerika’daki dijital bankacılık pazarının, hükümetin artan dijitalleşme girişimleri sayesinde bu altı yıl boyunca yüzde 5’in üzerinde bir YBBO’ya tanık olması öngörülüyor. Bu arada, Orta Doğu ve Afrika dijital bankacılık pazarı, önümüzdeki yıllarda önemli bir büyümeye tanık olacak. Afrika’daki dijital bankacılık pazarı, artan internet kullanım oranı nedeniyle yüksek büyümeye tanık olacak ve bu da sektör görünümünü daha da güçlendirecek.
Kısacası Global Market Insights raporu, dijital bankacılık pazarının tüm önemli başlıklarında istikrarlı bir büyüme öngörüyor. Bu hızlı ve yıkıcı büyümenin geleneksel finans sistemine etkilerini ise zaman gösterecek.