dinamik-fiyatlandirma-nedir-turleri-ve-avantajlari-nelerdir

Dinamik Fiyatlandırma Nedir, Türleri ve Avantajları Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma yeni bir teori veya uygulama değildir. Aksine, arz ve talebe dayalı fiyatlandırmayı güncelleme kavramı, yüzyıllardır ticaret stratejisinin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Basit bir ifadeyle, dinamik fiyatlandırma, bir ürün veya hizmetin fiyatlarının düzenli olarak ayarlandığı bir fiyatlandırma stratejisidir.  E-ticarette dinamik fiyatlandırma, endüstrinin tüm trendlerinde önemli ölçüde artıyor. Daha önce, bu strateji yalnızca Google ve Amazon dahil olmak üzere zengin ve üst sınıf satıcılar tarafından kullanılabiliyordu. Ancak şimdi, oldukça uygun fiyatlı ve herhangi bir perakendecinin daha iyi pazarlama için kullanabileceği bir hizmet haline geldi.

İşletmelerin ürün ve hizmetler için esnek fiyatlar sunmasını sağlayan bir strateji olan dinamik fiyatlandırma, artık konaklama, perakende, seyahat ve eğlence sektöründe de yerini alıyor. Amaç ister kârlı kalmak ister bir uçağı doldurmak ya da mümkün olduğunca çok sayıda spor biletini veya ürününü çevrimiçi satmak olsun, günümüzde şirketler iş hedeflerine ulaşmak için dinamik fiyatlandırmayı kullanırlar.

 

Dinamik Fiyatlandırma Türleri

Hızla artış gösteren e-ticaret sektöründe dinamik fiyatlandırma stratejisi farklı şekillerde uygulanabilir ve her biri farklı hedeflere ulaşmak için kullanılabilir.

  1. Bölümlere ayrılmış dinamik fiyatlandırma

Bu strateji, aynı üretim ve dağıtım maliyetlerine sahip aynı ürünler için farklı fiyatlar ile karakterize edilir. 'Bölümlere ayrılmış' adından da anlaşılacağı gibi, farklı coğrafi bölgelerdeki müşterilere yöneliktir. Fiyatlandırma, müşterinin mevcut konumuna göre farklılık gösterir ve bir hizmete veya ürüne diğerlerinden daha fazla değer veren niş müşterileri çekmek için akıllıca bir strateji olarak kabul edilir. İnsanların fiyat dalgalanmalarına karşı daha az duyarlı olduğu alanlarda geliri artırmak için kullanılır.

  1. Zamana dayalı dinamik fiyatlandırma

Bu dinamik fiyatlandırma stratejisi, bir ürünün yaşı veya pazara girişi ile doğrudan ilgilidir. Bu nedenle işletmeler indirim uygulayarak ve eski ürünlerin fiyatını düşürerek satışlarında artış yaşayabilirler. Piyasaya yeni koleksiyonlar girdiğinde stok fazlasından kurtulmak için eski koleksiyonların fiyatları düşürülebilir. Diğer yapılabilecek şey ise; saatlik kampanyalar olabilir. Örneğin saat 14.00-16.00 arasında ürünlerde %20 indirim yapılabilir.

  1. Yüksek dinamik fiyatlandırma

Bu fiyatlandırma doğrudan piyasa talebi ile ilgilidir. Zamanla, bir ürün veya hizmetin mevsimsellik veya yoğun saatlere bağlı olarak çok daha hızlı satıldığı görülür. Çoğu zaman bu, benzer ürünler veya hizmetler sunan rakipleri olmayan tüketiciler için sınırlı seçeneklere dönüşür. Örneğin, yaz mevsimine doğru otel odalarına karşı artan taleple bağlantılı bir fiyat politikası belirlenebilir.

  1. Penetrasyon dinamik fiyatlandırma

Bu fiyatlandırma, piyasa fiyatına kıyasla başlangıçta daha düşük fiyatlara sahip daha yeni ürünler için tasarlanmıştır. İşletmeler, müşterilerin teklif listelerini tanıması için pazarın büyük bir bölümüne ulaşmak istediğinde uygulanır. Piyasadaki talep arttıkça fiyatlar kademeli olarak artmaktadır.

 

Dinamik Fiyatlandırmanın Sağladığı Avantajlar

  • Daha yüksek kâr ve satış getirisi sunar.
  • Piyasada oluşan rekabete uyum sağlamanıza yardımcı olur.
  • Satışlarınız artarken işinizi nasıl daha iyi yapabileceğinize odaklanmanıza zaman tanır.
  • Stok yönetiminizi dengede tutmaya fayda sağlar.
  • Pazar trendlerinden kopmadan kampanyalara uyum sağlarsınız.
  • Farklı segmentteki müşterilere aynı anda satış imkânı sunar.