Benchmarking (Kıyaslama) Nedir?
Kıyaslama, performansınızı geliştirerek kapatılabilecek bir performans açığı olup olmadığını keşfetmek için şirketinizin diğer benzer şirketlere karşı başarısını ölçtüğünüz bir süreçtir. Diğer şirketleri incelemek, şirketinizin verimliliğini artırmak ve sektörünüzde daha büyük bir oyuncu olmak için nelerin gerektiğini vurgulayabilir.
Kıyaslamanın Faydaları
Rakip Analizi
İşletmenizde geliştirmek istediğiniz alanları belirleyerek ve mevcut performansınızı rakiplerinizle kıyaslayarak, işletmeniz uygulamanızı on kat artırmaya çalışabilir. Kıyaslamayı bu şekilde kullanmak, işletmelerin rakiplerine göre stratejik avantajlar elde etmelerine ve sektör ortalamalarını büyütmelerine olanak sağlamıştır.
Performansı İzleyin
Kıyaslama, verilerdeki mevcut trendlere bakmayı ve neyi başarmayı amaçladığınıza bağlı olarak gelecekteki trendleri tahmin etmeyi içerir. Başarılı olduğunuzu bilmek için, kıyaslama sürekli bir süreç olmalıdır. Performansın izlenmesi, bunun doğal bir özelliğidir.
Sürekli Gelişim
Performansı izlemenin yanı sıra sürekli iyileştirme, kıyaslamanın temel bir özelliğidir. Bunun nedeni, kıyaslamanın amacının bir işletmenin belirli bir öğesini geliştirmek olmasıdır. Bu iyileştirme, yalnızca bir kez iyileşen ve unutulan bir şey değil, zamanla gelişen ve sürekli olan bir şey olmalıdır.
Planlama ve Hedef Belirleme
Kıyaslama yapıldıktan sonra, performansı iyileştirmek için hedefler ve performans metrikleri belirlenir. Bu hedefler bir şirket için yeni, daha rekabetçi hedeflerdir ancak ulaşılabilir olmalıdır. Hedefler gerçekçi değilse, ekiplerin motivasyonu düşer ve hedefler gerçekleşmeden kalır.
Sahipliği Teşvik Edin
Şirketler süreçlerine ve ölçütlerine baktıklarında, ihtiyaç duydukları tüm yanıtları almak için zor sorular sormaları gerekir. Bu, işletmedeki herkesle konuşmayı ve rollerini anlamayı içerir. Bu soruları sorarak ve herkesin rolünü daha iyi anlayarak, süreçleri ve performansı sahiplenme teşvik edilir. Bu, çalışanların işlerinden ve yaptıkları işten gurur duyacakları anlamına gelir. Bu gurur, daha iyi performans ve daha yüksek kaliteli sonuçlar sağlar.
Şirket Avantajlarınızı Anlayın
Kıyaslama, şirketinizin gitmek istediğiniz yere kıyasla şu anda nerede olduğunu tanımlar. İşinizdeki herhangi bir süreci iyileştirmeyi düşünüyorsanız, kıyaslama, hedefinize ulaşmak için gereken adımları özetleyerek nasıl mükemmelleşebileceğinizi ve daha başarılı olabileceğinizi görmenin bir yoludur.
Kıyaslama Süreci
1. Planlama
Kıyaslamanın ilk aşaması süreçteki en önemli aşamadır. Planlama, neyi geliştirmek istediğinizi, kendinizi kime karşı kıyaslayacağınızı ve başarıyı nasıl öngöreceğinizi vurgulamayı içerir.
2. Bilgi Toplama
Planlamadan sonra bilgi toplama, süreçleriniz ve rakiplerinizin bunları nasıl yaptığı hakkında bilgi toplamakla ilgilidir.
3. Verilerin Analizi
Toplayabileceğiniz tüm bilgilere sahip olduğunuzu hissettiğinizde, onu planlamaya ve sahip olabileceğiniz eksiklikleri anlamaya başlayabilirsiniz. Sürecin bu noktasında hiçbir işletmenin mükemmel olmadığını ve bilgileri objektif olarak analiz edebilmek için açık fikirli olmanız gerektiğini hatırlamak önemlidir.
4. Eylem
Bulguları bir departmana sunmak, özellikle de değişiklik önerdiğinizde asla kolay bir şey değildir. Bilgi toplamak ve analiz etmek, yalnızca değişiklikleri uygulayabildiğiniz ve süreçte şirketi daha iyi hale getirebildiğiniz zaman faydalıdır.
5. İzleme
Planın ne kadar başarılı olduğunu belirlemek için sonuçları izlemeden hiçbir plan tamamlanmış sayılmaz. Uygulama aşaması, belirli bir zaman dilimi içinde başarı için metrikleri ve hedefleri vurgulayacaktır, bu nedenle değişikliklerin etkinliğini bilmenin tek yolu bunları izlemektir.