Metaverse Nedir?
Terim ilk olarak 1992’de Neal Stephenson tarafından bilim kurgu romanı Snow Crash’te, fiziksel gerçekliği taklit eden, artıran, iyileştiren ve bağlayan her şeyi kapsayan bir 3D sanal dünyaya atıfta bulunmak için kullanıldı. O zamandan beri, Metaverse kavramı Ready Player One, Tron ve The Matrix filmlerinde ele alındı. Ama gerçekte Metaverse nedir?
Basitçe söylemek gerekirse, Metaverse, gerçek dünyanın yanında var olan paralel bir dijital evrendir. Ortaya çıkan doğası göz önüne alındığında, Metaverse’ün kendini nasıl göstereceğine dair birçok farklı görüş ve hatta Metaverse’ün bugün var olup olmadığı hakkında tartışmalar var.
En idealist tasvirlere göre, Metaverse, gerçek dünyaya paralel deneyimler sunan ve gelişmiş yetenekler potansiyeli olan sanal bir dünyadır. Başka bir deyişle, Metaverse ziyaretçileri sanal bir dünyada fiziksel olarak etkileşim kurmak için karmaşık hareket izleme makineleri ve sanal gerçeklik kulaklıkları kullanır; burada sanal avatarlar şeklini alır, oyun oynar ve sözde anonim hayatlar yaşar. Bazen, geleneksel olarak gerçek dünyadaki nadirlik, değer ve tarih niteliklerine sahip, kullanıcıya ait dijital ürünlerin mevcut varlığı, Metaverse’ün zaten bizimle olduğunun kanıtı olarak anılır. Bazıları Metaverse’ün bireysel sosyal platformlarda, video oyunlarında ve daha fazlasında yaşadığımız dijital yaşamları oluşturan insan etkileşimlerinde, hislerinde ve deneyimlerinde var olduğunu iddia ediyor.
Bu ne kadar uzak?
Metaverse hala bir yol uzakta ama temeli bugün inşa ediliyor. Mark Zuckerberg, önümüzdeki 5-10 yıl içinde ana akım olacağına inanıyor. Önümüzdeki on yıl içinde Metaverse’ün bir milyar insana ulaşacağını, yüz milyarlarca dolarlık dijital ticarete ev sahipliği yapacağını ve milyonlarca yaratıcı ve geliştirici için işleri destekleyeceğini düşünüyor.
Bu hangi iş fırsatlarını getirebilir?
Metaverse’te birçok farklı türde içerik oluşturucu olacaktır.
- Dijital nesneler yapan yaratıcılar,
- Hizmetler ve deneyimler sunan içerik oluşturucular,
- Oyun yaratıcılarının bugün yaptığı gibi, tüm dünyaları inşa eden yaratıcılar
İşletmeler de yaratıcı olacak. İşletmeler dijital alanlar ve dünyalar oluşturabilecek, fiziksel ve dijital ürünlerin yanı sıra deneyimler ve hizmetler satabilecek ve doğru müşterilerin yarattıklarını bulmasını sağlamak için reklamları kullanabilecek.
Metaverse ekonomisi oluşturma
Tek bir varlık tarafından kontrol edilmeyen paylaşılan ağlar olarak blok zincirleri, geleneksel ağlara kıyasla birleştirilebilirlik ve şeffaflık açısından doğal avantajlara sahiptir. Bir blok zincirinde, oyun projelerinden ve merkeziyetsiz finans (DeFi) protokollerinden NFT sanat koleksiyonlarına kadar her şey, temel bir altyapı ile birbirine bağlanır, bu da Metaverse için gerekli özellikleri içeren kanıtlanmış ekonomik modeller üzerinde sorunsuz değer aktarımlarına ve hızlı yinelemelere izin verir.
Fintech’ler Metaverse dünyasında önemli bir rol oynayacak
Metaverse’in finansal işlemler de dahil olmak üzere kişisel ve ticari etkileşimler için dijital bir platform olarak öneminin artması bekleniyor. Bu yeni ortamı mümkün olduğunca sürükleyici ve gerçekçi hale getirmek için finans ve işlemleri yönetme becerisi kritik olacaktır.
Pandemi, insanları her zamankinden daha fazla dijital olarak etkileşime girmeye ve ödemeye teşvik etti. Sonuç olarak, fintech’in benimsenmesi dünya çapında patlama yaptı.
Gerçekte Metaverse’ü gerçek hayat kadar vazgeçilmez kılmanın en temel göstergesi, gerçek hayata benzer fintech çözümlerinin sunduğu finansal veri yönetimi ve finansal işlemleri yönetme teknikleri olacaktır. Tıpkı gerçek dünyadaki gibi ev, ürün, giysi, arazi ve avatar alıp satabileceğiniz sanal bir dünyada, devasa bir ekonomik ekosistemi beraberinde getirecek.
Metaverse’ün sanal dünyasında, devasa teknoloji organizasyonlarının yatırımları oyunun prensiplerini tamamen değiştirdi. Bu yeni sanal dünyada var olmak için fintech’lerle birlikte çalışmak ve fintech yeniliklerinden yararlanmak, Meteverse’te önemli bir varlığa sahip olmanın en hızlı alternatif yolu olacaktır.