dijital-ayak-izi-nedir-ve-nasil-yonetilir

Dijital Ayak İzi Nedir ve Nasıl Yönetilir?

İnternet, eşi benzeri görülmemiş kolay erişilebilir bilgi zenginliği sağlar. Bunun bir nedeni, birinin internette yaptığı her eylemin, farkında olsun ya da olmasın dijital bir ayak izi bırakmasıdır. Her e-posta, gönderi, fotoğraf ve çevrimiçi yaptığınız tıklama bir iz bırakır. İnternetteki herkesin muhtemelen bildiklerinden çok daha büyük bir dijital ayak izi vardır. Kalıcıdır, sizi ömür boyu takip eder ve hiçbir yere gitmez; bu sizin dijital ayak izinizdir.

 

Dijital Ayak İzi

Dijital ayak izi, bir kullanıcının interneti kullanırken oluşturduğu verilerin izidir. Her sosyal medya gönderisi, gönderilen mesaj ve ziyaret edilen web sitesi, ayak izinize katkıda bulunan dijital bir kayıt bırakır. Bu, her saniyede 1,7 megabayt veri üreten ortalama bir kişi anlamına gelir.

Dijital ayak izleri iki şekilde gelir:

  • Aktif ayak izleri, çevrimiçi bir form doldurmak veya sosyal medyada yayınlamak gibi insanların kasıtlı olarak paylaştığı şeylerden gelen verileri içerir.
  • Pasif ayak izleri, aksine, web sitelerinin onları ne sıklıkta ziyaret ettiğinizi kaydetmesi gibi, perde arkası veri toplamayı kapsar.

Dijital ayak izleri çok çeşitli yerlerden geldiği için çok çeşitli bilgiler taşırlar. Kullanıcıların konumundan satın alma alışkanlıklarına ve ne tür videolardan hoşlandığına kadar her şey dijital bir ayak izinde olabilir.

 

Dijital Ayak İziniz Ne İçin Kullanılır?

Dijital ayak iziniz genellikle sizinle ilgili demografik bilgiler, din, siyasi bağlantılar ya da ilgi alanları gibi kişisel bilgileri elde etmek için kullanılır. Kullanıcı etkinliğini izlemek için ilk ziyaretinizden sonra web sitelerinin bilgisayarınızda sakladığı küçük dosyalar olan çerezler kullanılarak bilgiler toplanabilir.

Çerezler ayrıca ürünleri bir alışveriş sepetinde tutmanıza, oturum açma bilgilerinizi saklamanıza, konumunuza veya ilgi alanlarınıza göre kişiselleştirilmiş önerilerde bulunmaya olanak tanır. Dijital ayak iziniz, reklamcılar tarafından kişiselleştirilmiş reklamlar için kullanılır. Örneğin, çevrimiçi olarak bir çift ayakkabıya bakarsanız, daha sonra bu ayakkabılar veya benzeri ürünler için reklamlar görebilirsiniz.

Dijital ayak iziniz hem mevcut hem de potansiyel işverenler tarafından da kullanılır. İnternet işe alma sürecinin bir parçası haline geldiği için eğer iş arıyorsanız dijital ayak izinize özen göstermeniz özellikle önemlidir.

 

Dijital Ayak İzinizi Nasıl Yönetirsiniz?

Aşağıdaki adımları izlerseniz, dijital ayak izinizi minimumda tutabilirsiniz. Böylece veri ihlallerine karşı daha güvende olursunuz ve eski gönderilerden kaynaklanan rahatsız edici durumlardan kaçınabilirsiniz.

  1. Dijital ayak izleri, başkaları hakkında birçok insanın düşündüğünden daha fazlasını anlatabilir. Bu yüzden, siber güvenlik ve genel gizlilik nedenleriyle bu kayıtları en aza indirmek iyi bir fikirdir.
  2. Gizliliğinizi geri kazanmanın ilk adımı, internette ne kadar bilgi olduğuna dair bir fikir edinmektir. Kendiniz hakkında ne kadar şey görebildiğinizi ve bunun olumlu olup olmadığını görmek için Google'da adınızı arayın. Adınız yeni aramalarda göründüğünde bir Google uyarısı da ayarlayabilirsiniz.
  3. Ardından, bu bilgileri kimlerin görebileceğini kısıtlamak için sosyal medya sayfalarınızdaki gizlilik ayarlarını düzenleyin. En katı gizlilik ayarlarında bile çok fazla kişisel bilgi paylaşmamaya dikkat etmelisiniz.
  4. İnterneti kullanırken, bilgilerinizi açığa çıkaran bir veri ihlali tehdidini en aza indirmek için güçlü, çeşitli parolalar kullanın. Eski hesapları ve gönderileri silmek de yardımcı olabilir.

Tüm bu adımların yalnızca geleneksel web sayfaları için değil, uygulamalar için de geçerli olduğunu unutmayın.